Skip to content

Interviu cu Remus Cernea

Septembrie 24, 2010

Ieri (23 septembrie) am avut un interviu cu Remus Cernea – am stat de povesti aproximativ o ora jumate si pot sa spun ca tipul este un om exceptional – cel putin asa mi s-a parut dupa prima nostra discutie. Am sa postez in cele ce urmeaza o parte a interviului publicat, dupa cum era de asteptat, pe http://www.9am.ro.

Alexandra Grindean: Care a fost motivul plecarii din Partidul Verde? La ce se refera fostii colegi cand vorbesc de problemele de disciplina?

REMUS CERNEA: Atunci cand am intrat in politica in mod activ, am intrat cu scopul de a promova anumite valori, necesare tarii. Nu putem vorbi de subiecte tabu daca vine vorba de democratie. Pe langa temele complet necesare societatii romanesti mi-am asumat si cateva subiecte despre care s-a vorbit mai putin: separarea intre stat si biserica, drepturile comunitatii LGBT (comunitatea homosexuala) si drepturile minoritatilor nationale.

  • Motivele plecarii din Partidul Verde

1. In acest sens, anul acesta am participat la marsul diversitatii, pentru promovarea si apararea drepturilor persoanelor LGBT. Prezenta mea se justifica pentru ca Verzii Europeni sunt avocati energici ai acestei cauze. Dupa participare, au urmat imediat reactii in partid, ca nu se poate, ca de ce am facut asa ceva, ca transform partidul intr-un partid de homosexuali si astfel de reactii homofobe. Acesta a fost un prim moment de tensiune.

2. Alte acuze au fost legate de religie. Verzii Europeni sustin libertatea religioasa pentru toti, intr-o Europa seculara, in care este asumat principiul separarii dintre stat si biserica, lucru pe care l-am sustinut si il sustin si eu. Insa, in interiorul partidului, acest lucru nu s-a inteles si nu s-a promovat. Colegii mei au inceput astfel cu acuze virulente la adresa mea, acuze care au culminat cu aceea de “satanist”. Asta pentru ca am participat la targul de carte “Gaudeamus” unde a venit si Salman Rushdie, de la care am luat un autograf si am tinut in mana cartea sa “Versetele Satanice” si mi-a facut si o poza. Ei bine, acea poza a fost folosita drept argument ca din acea carte eu imi extrag principiile dupa care conduc Partidul Verde. Culmea este ca astfel de acuze chiar au prins.

3. A treia categorie de acuze au vizat discursul meu fata de minoritatile nationale din Romania, in speta fata de comunitatea maghiara si fata de romi. Consider ca pentru Romania comunitatea maghiara este o bogatie de traditii, istorie si este un patrimoniu aspectual si religios. Cred ca o politica responsabila in Romania se poate face doar cu o deschidere fata de comunitatea maghiara, nu prin cultivarea suspiciunii. Eu mi-am asumat o atitudine deschisa si am spus ca tema autonomiei nu trebuie sa fie o teme tabu, nu am spus ca o sustin, dar e o tema de discutie in democratie, exista mai multe modele de autonomie in Europa, sa vedem despre ce e vorba.Trebuie sa discutam rational, nu cu temeri. Acum ceva vreme am fost invitat la o dezbatere legata de Rosia Montana alaturi de Laszlo Tokes, si mi s-a reprosat apoi ca de ce ma asociez cu Laszlo Tokes. Dezbaterea pentru Rosia Monta era o cu totul alta discutie, a fost o onoare pentru mie ca am fost invitat si am putut sa-mi exprim punctul de vedere.

Democratia nu se poate face cu jumatati de masura. Ridicol este ca dupa ce am demisionat, pe 17 septembrie, colegii mei de la Partidul Verde au tinut sa voteze la un consiliu excluderea mea.

Alexandra Grindean: De ce “Alba ca Zapada”? Care va fi numele real al partidului?

REMUS CERNEA: Pe 4 Octrombrie vom anunta numele real al partidului. Am utilizat aceasta metafora cu “Alba ca Zapada” in continuarea discutiilor din ultimele saptamani. In continuarea acelei prognoze facute de consilierul prezidential Sebastian Lazaroiu, ca daca ar aparea un partid nou, un partid care sa fie foarte diferit de celelalte, cu figuri noi. Un partid cu discurs democrat, nu populist, cu o abordare deschisa europeana, un astfel de partid ar avea sanse sa faca fata la alegerile din 2012.

Domunul Lazaroiu a supus asa o poveste, a numit partidele vechi “Scufita Rosie”, “Capra cu Trei Iezi”, dar s-a referit cu formula de “Alba ca Zapada” pentru noul partid si atunci noi am preluat aceasta metafora pentru ca era pe fondul unor dezbateri deja populare. Am luat denumirea de “Alba ca Zapada” pentru ca practic despre asta e vorba in constructia noastra. Un partid nou, cu oameni noi, o perspectiva ancorata solid in valorile europene.

Alexandra Grindean: Dati-ne cateva nume cunoscute care vor face parte din partid? Si care vor fi criteriile de eligibilitate ale membrilor?

REMUS CERNEA: Liviu Mihaiu, Claudiu Craciun, care a fost prim vicepresedinte al Partidului Verde. Vor fi si alte surprize, alte personalitati, dar fiecare anunt la timpul lui. Treptat vor veni noi si noi figuri, dar nu vom accepta fosti inalti demnitari. Nu vom recicla mambrii guvernului Boc, membrii guvernului Nastase sau Tariceanu. Vrem sa construim partidul foarte bine, pentru a nu cadea pe panta populismului, de a nu folosi retetele partidelor mari, dar nu este exclus sa fie personalitati: sportivi, muzicieni, dar care sa fie la un anumit standard de comportament si moralitate.

Noi avem o problema cu persoanele care au fost implicate in deciziile proaste din ultimii 20 de ani.

Alexandra Grindean: Aveti un plan concret pentru popularizarea partidului? Mai sunt doi ani pana la alegerile parlamentare – credeti ca aveti suficient timp la dispozitie pentru a va face cunoscuti si pentru a obtine temutul 5% din voturi?

REMUS CERNEA: Nu este simplu, dar eu am reusit intr-un an, practic cu mainile goale, sa ajung in acest moment la o incredere de 6%, conform unui sondaj CCSB din iulie 2010. Asadar, acest lucru arata ca se poate, printr-un anumit tip de discurs, prin asumarea cu curaj si a temelor controversate. Aici sunt foarte multi politicieni care au pozitii ambigue, care de fapt nu spun nimic.

Trebuie sa iti asumi si temele controversate, pentru o mai mare credibilitate. Eu imi asum si sustinerea drepturilor persoanelor LGBT. Eu sunt heterosexual, dar consider ca drepturile omului trebuie aparate. Nu trebuie sa fii femeie pentru a apara drepturile femeilor. Nu trebuie sa fii rom pentru a apara drepturile romilor. Nu trebuie sa fi maghiar ca sa aperi drepturile maghiarilor, ci trebuie sa fi un om care intelege aceasta logica a drepturilor fundamentale, care sunt a tuturor cetatenilor, indiferent de particularitatile lor.

Alexandra Grindean: Partidul va avea o atitudine de gherila, cum ati avut dumneavostra pana acum?

REMUS CERNEA: Vom gandi strategii pentru un public inteligent, pentru un public care are simtul umorului. Simtul umorului este o calitate foarte importanta, careia ne vom adresa in viitor, cum am facut si cu aceasta formula “Alba ca Zapada”. Ce vom face in mod concret vom decide la momentul rspectiv. Vom miza si pe actiuni neconventionale si vom utiliza foarte mult internetul, care are o pondere din ce in ce mai mare.

Alexandra Grindean: Cum vedeti redresarea economica a Romaniei?

REMUS CERNEA: Efectele crizei in Romania au fost mult mai devastatoare decat in alte tari si din cauza deciziilor proaste de pana acum si a celor lipsite de viziune care au accentuat criza. Pana la criza, genstionarea si impartirea fondurilor publice a fost una foarte proasta si de aici nenumarate probleme. In Romania s-a irosit enorm pe lucrari publice de proasta calitate, in special din cauza coruptiei. Avand o calitate proasta a politicienilor, politicieni coruptibili, politicieni de care a depins directionarea fondurilor publice, asta a facut ca in multe cazuri contractele sa fie date nu pe baza unor licitatii juste, unor firme competenete, ci unor firme care printr-un fel sau altul au corupt sistemul. Acesta a avut trei consecinte majore: lucrari publice de proasta calitate si supraevaluate si perpetuarea la putere a unor politicieni corupti si incapabili.

Dupa parerea mea, o mare parte a solutiei tine de calitatea politicienilor care decid utilizarea fondurilor publice. Putem sa imprumutam de la FMI o mie de miliarde de euro, asta nu este garantie ca o sa avem bani de pensii sau pentru investitii in Sanatate si Educatie, nu pentru ca tipul de mamagement este atat de corupt si prost, incat utilizarea proasta a fondurilor va mentine efectele tot in sudezvoltare. Cheia iesirii Romaniei din criza tine de tipul de administrare.

Restul interviului il puteti citit pe www.9am.ro

No comments yet

Lasă un răspuns

