Sări la conţinut

Romania, cimitirul artistilor contemporani

ianuarie 22, 2010

Voi reda in cele ce urmeaza un text scris de buna mea prietena Iulia Sima, despre rezidentiatul artistului Mircea Nicolae de la Institutul Cultural Roman de la Venetia si ororile traite de catre acesta, lasat la mila mizeriei statului roman care trateaza artistul contemporan ca pe ultimul gunoi…de aceea si tara e asa…nu?

Artistul Mircea Nicolae relateaza despre experienta rezidentei de 6 luni la Institutul Cultural Roman de laVenetia, pe durata Bienalei de Arta Contemporana, iar raportul sau suna mai degraba a fragment extras dintr-un roman scris de Charles Dickens.

“In anul 2009 am avut o rezidenta la ICR Venetia, pe timpul Bienalei de Arta. Am mers acolo cu un proiect ambitios si cu multe sperante si m-am intors acasa descurajat, dupa sase luni de experiente extrem de neplacute”, marturisete Mircea Nicolae, unul dintre cei mai apreciati artisti pe scena artei contemporane. Mai mult decat atat, aflam ca, in urma dezvaluirilor pe care le face artistul, rezidenta de la ICR Venetia, pe durata Bienalei de Arta a fost desfiintata.

In luna aprilie a anului trecut, 9am.ro anunta ceea ce s-a dovedit un adevarat ghinion, in loc sa fie o mare sansa, acordata unui artist roman: „Mircea Nicolae, un personaj foarte deosebit si in acelasi timp nu prea zgomotos in spatiul artei contemporane din Romania, a castigat concursul de rezidente la Institutul Cultural din Venetia, pe durata desfasurarii Bienalei de Arta Contemporana, in orasul italian”.


„Am trait timp de sase luni intr-un climat de sectie de politie”

Artistul a scris un raport detaliat al unei experiente absolut de neimaginat, pe care a trait-o intr-una dintre locatiile Institutului Cultural Roman, unde ar fi trebui sa creeze si sa se dezvolte pe plan intelectual si artistic. In schimb, Mircea Nicolae a dus, la ICR Venetia, mai degraba, o lupta pentru supravietuire. Nu i s-a asigurat suportul logistic si de comunicare pentru demararea proiectului sau artistic, a trait intr-un mediu insalubru si neincalzit, total izolat si taratat cu aroganta umilitoare, din parte acelora care ar fi trebuit sa ii fie partenei de proiect.

“M-am intors acasa complet descurajat in ceea ce priveste posibilitatea de a pune in aplicare un proiect in parteneriat cu o institutie publica. De asemenea, in urma acestei experiente sunt complet descurajat apropo de propria persoana, pentru ca sase luni de dificultati pe toate planurile m-au epuizat fizic, psihic, economic si ca o consecinta, poate chiar si creative”, scrie artistul.

In lunga si detaliata sa relatare, publicata in intregime pe site-ul Modernism.ro, Mircea Nicolae semnaleaza si alte lucruri grave cu privire la felul in care Institutul Cultural de la Venetia isi desfasoara activitatea: pe timp de vara, Institutul se transforma in hotel pentru rudele personalului de acolo.

“In contextul in care eu treceam prin diverse greutati legate de nevoile cele mai primitive, cum ar fi sa mananc, sa ma spal, sa stau intr-o camera in care sa nu imi fie frig, pot spune ca am observat si alte lucruri din acea institutie care nu privesc in mod direct rezidenta mea. In primul rand, toata vara apartamentele libere din institut au fost ocupate de diversi oameni, dintre care as putea mentiona familia extinsa a doamnei Vlasceanu si familia domnului Dumitru, fiind vorba de rude indepartate, in total in jur de 10 persoane care au locuit in institut in cele mai bune conditii, poate mai mult de doua saptamani fiecare.

Apoi, au mai existat si ocazionalii domni diplomati cu insotitoarele lor, pe care nu le-as putea numi sotii sau iubite. Au existat si alti oameni care au locuit acolo fara sa aiba vreo legatura cu programele ICR Venetia, sau cu cultura romana in general”.

Cum apreciaza Mircea Nicolae, decizia Institutului de a retrage bursa de rezidenta pe durata Bienalei de la Venetia

Aceasta decizie “impiedica pe termen lung orice tentativa de a prezenta la ICR Venetia, pe viitor, orice evenimente culturale de impact, precum si calibrarea ofertei in functie de tipologia publicului strain, mentinerea echilibrului intre simtul identitatii si deschiderea europeana, schimbarea principiului de selectie a autorilor si produselor culturale in beneficiul formelor modernizate si sincronice ale culturii romane. Pe scurt, ICR Venetia s-a asigurat ca in viitor nu va mai avea nici un fel de batai de cap cu situatii absolut jenante pentru institutie. In plus, prin aceasta decizie a reusit sa ascunda pentru inca o perioada buna de timp lipsa totala de profesionalism de care se face vinovata”.

“Cred ca ICR Venetia este singurul loc romanesc din lume (desi poate mai exista si altele) in care ceea ce intelegem drept comunism romanesc supravietuieste inca. Exista acolo un cadru mental, o schema comportamentala, un cod estetic realist socialist si un mini-aparat de represiune care foloseste aceleasi mijloace – accesul la hrana, baie, cazare – ca si unelte de control. Poate ca suna bombastic si facil, insa nu e o gluma”.

Mircea Nicolae mai face o precizare sumbra… „ICR Venetia e pe cale sa obtina anul acesta administrarea pavilionului Romaniei de la Bienala de Arta. In plus, va exista o persoana din institut in juriu. Aceasta va judeca proiectele artistice din punctul de vedere al viabilitati i logistice si practice”.

Nota: Activitatea Institutului Cultural de la Venetia este desfasurata de catre Dr. Monica Joita– Director administrativ interimar
Mihaela Dumitru – Referent principal relatii (coordonator programe culturale, relatii cu partenerii din Romania, responsabil web) si Asist. univ. drd. Corina Gabriela Badelita (coordonator programe stiintifice, colaborare academica, redactarea publicatiilor stiintiifice ale Institutului).

Reclame
2 comentarii leave one →
  1. ianuarie 22, 2010 7:12 pm

    Gut, gut, foarte inspirat titlul in serie cu „Ion Birladeanu: Romanii l-au facut gropar, englezii artist”

    • Alexandra Lia Grindean permalink*
      ianuarie 26, 2010 2:39 pm

      Mersi Cosmin…te astept cu drag…BTW: si mie imi place site-ul tau…

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: