Skip to content

Cum ajungi din autor nationa scriitor „second-hand” – Cazul Mircea Cartarescu

August 7, 2009

Cartarescu_web

Mircea Cartarescu – unul dintre cei mai prolifici si apreciati scriitori romani contemporani – se afla intr-o situate demna de mila. Datorita preferintelor sale politice, Cartarescu a ajuns sa fie sters de pe lista „intelectualilor” romani, iar scrierile sale sunt considerate acum drept o literatura second-hand de proasta calitate.

Ia priviti ce scrie Mircea Cartarescu in editorialul sau de azi din EVZ:

„Sa va mai spun ce am avut de castigat din situarea mea politica din ultimii ani? (faptul ca l-a sustinut pe Traian Basescu) Mai intai, mi-am pierdut prietenii cei clarvazatori, cei care-au mers in directia cea buna, a lui Patriciu si Tariceanu. Am ajuns subiect de barfe si compatimire. Jurnale culturale corect pozitionate politic, din tabara iliesciana si patriciana deopotriva, au purtat campanii impotriva mea. Peste noapte, am ajuns un scriitor prost, o dezamagire. Resentimente care-n trecut erau pur literare s-au politizat si-au capatat siguranta de sine a ideologiei. Am fost impins afara din lumea literara cu o brutalitate la care-au pus umarul atat vechi adversari, cat si oameni pe care i-am iubit si i-am ajutat. Mi s-au negat talentul, buna-credinta, inteligenta, aderenta la valorile democratice. Mi s-a indus o sila nemarginita fata de umanitatea noastra damboviteana si o dorinta fara limite de a o parasi pentru totdeauna, ca sa nu mai stiu de ea, nici ea de mine”, scrie Cartarescu.

Din acelasi motiv scriitorul ii sugereaza „amicului” Basescu sa nu mai candideze pentru inca un mandat deoarece singurul lucru pe care l-ar avea de castigat ar fi o alta tura de atacuri din partea opozantilor” Geoana, Tariceanu, Vadim…etc.

Sincer…imi pare foarte rau pentru Cartarescu…dar imi pare si mai rau de faptul ca politic a ajuns sa controleze si literatura. Cu chiu cu vai intalesesem pana acum (desi am considerat-o mereu ca fiind o mare mizerie) ca obtii functii de conducere „in sistemele controlate de stat” in functie de aflierea politica…dar mi-e absolut scarba de faptul ca politica a juns sa decida cine e sau nu un scriitor bun.  – Adica numai cand ma gandesc la genialitati precum Vanghelie sau altii din gasca…criticand literatura …mi se intoarce stomacul pe dos. Intradevar a gresit si Cartarescu, dar adevarul este ca am gresit cu totii la un moment dat „in momentul in care i-am da increderea lui Basescu si gastii lui de pedelisti” – dar fiecare dintre noi a crezut ca va fi mai bine…din pacate Cartarescu s-a si exprimat in acest sens.

11 comentarii leave one →
  1. snake permalink
    August 8, 2009 2:02 am

    cartarescu un mare poet? probabil doar cat e in viata! ca asa vor unii! e departe de valoare si de ceea ce inseamna poezia. cartarescu masacreaza cuvantul mai rau ca dinescu, dar… astea ne sunt valorile astazi, nu-i asa? pe acest tip de „valoare” e cladita romanica si iata ce bine am ajuns… lumina nu strapunge prin cartoane!

    • Alexandra Grindean permalink*
      August 8, 2009 3:33 pm

      Am cititi cu foarte mare atentie din nou articolul si nu vad sa fii scris nicaieri cuvantul „poet”, dar se pare (la fel ca si la articolele pe care le scriu in ziar) ca fiecare cititor intelege ce vrea. Din pacate mereu comenteaza cei care habar nu au despre ce este vorba. Domnul „snake” se vede de departe ca este unul dintre marii eruditi national, daca nu prin nume, atunci prin tactica scrierii…si se mai intelege si ca este un absolut expert in literatura (in special atunci cand vine vorba de postmodernism). Felecitari domnule Snake…nu datorita bietului Cartarescu am ajuns unde am ajuns…ci datorita expertilor ca tine (care nu ar stii sa deosebeasca intre Nichita Stanescu si Lucian Blaga daca nu le-ar fii scris numele in coltul paginii).

  2. Un cititor permalink
    August 27, 2009 3:57 pm

    Cartarescu e un fals scriitor in prezent. A avut incontestabil o sclipire geniala pe cand se afirma la „Cenaclul de luni”, cand inca avea personalitate si coloana vertebrala. Asta nu s-a mai aplicat ulterior, cand a profitat datorita serviciilor discrete ale surioarei lui securiste si felului lui personal si profesional de a pupa unde si ce trebuie ca sa obtina chipurile decor sa poata omu’ scrie Orbitor sub alte zari, ca la Bucuresti nasul lui delicat se stramba. Iar ceea ce i se intampla azi i se datoreaza strict. Cand te bagi in politica si o faci fara sa te pricepi, ti-o iei. In conditiile prezentului, complicate cum sunt, ca sa poti avea ceva real de spus in politica, e nevoie de pregatire diplomatica serioasa si o minte lucida, (unde or fi oamenii astia ??) nu de isterii melodramatice cum a prezentat Cartarescu si mai ales unde, in Evenimentul Zilei, ziar care are reputatia pe care o are. Din pacate, e un exemplu de scriitor cu valoare reala transformat de propriul orgoliu intr-unul second-hand (volumele 2 si mai ales 3 din Orbitor arata clar asta) si de un credul isterizat in politica, venit sa-si dea si el cu parerea.

  3. Un cititor permalink
    August 27, 2009 4:02 pm

    In alta ordine de idei, domnisoara sau dna Alexandra Grindean, ca jurnalist, trebuie sa-ti supraveghezi scrisul la sange. Inainte de a te certa cu cei care-si spun parerea, asa cum e si cititorul Snake (care, alaturi de altii, iti asigura existenta) ingrijeste-ti ortografia. Citez din raspunsul dumitale pentru Snake. „Am cititi cu foarte mare atentie din nou articolul si nu vad sa fii scris nicaieri cuvantul “poet”…
    Am citit, nu am cititi (hai sa-i zicem greseala de dactilografie) si minunata greseala gramaticala: „nu vad sa fii scris” – care ar trebui sa fie „nu vad sa fi scris”. Deh, graba de a vitupera contra comentatorilor, nu ????

  4. Un cititor permalink
    August 27, 2009 4:05 pm

    Sau mai bine-mi cer eu scuze, ca te-am ridicat la rang de jurnalista, probabil furat de articol… Oricum, cand emiti un cuvant scris in public, e bine sa-ti controlezi macar ortografia.

    • Alexandra Grindean permalink*
      August 28, 2009 8:33 pm

      E „sa fii scris”..in sensul..sa fii scris EU…nu sa fie scris…pentru ca articolul nu s-a scris singur, dar probabil in capul tau textele se scriu singure, iar ideile se formeaza din inertie fara un efort prealabil…By the way..ce mai faci Snake…sub numele unui alt „cititor”…

      Ce-ar fii sa nu imi asiguri existenta prin vizualizari…ca din fericire nu depind de popularitatea blogului…

      Si articolul e „foarte furat”…exact cum am zis…e editorialul lui Cartarescu…dar poate ar trebui sa mai citesti putin inainte sa iti dai cu parerea…

      O zi buna…si te astept (ca si caaaaand….) cu opinii la fel de originale ca si pana acum…

  5. Un cititor permalink
    August 30, 2009 12:18 am

    Mă numesc Alexandru, nu Snake. La editura la care public scriitori reali, în Sibiu, în calitate de editor văd şi cunosc ceea ce înseamnă efortul de a scrie. Toţi suntem omeni responsabili şi-şi corectează materialele. Nu există scuze în privinţa materialului scris. Dacă te deranjează comentarile, ce rost mai are acest blog ? Iar, în loc de scuze puierile şi învinuiri la ardesa cititorilor, mai bine ţi-ai corectat măcar atitudinea, pe urmă ortorgrafia. Am repetat comentariul fiindcă văd că l-ai şters pe primul. Repet şi esenţa lui: dând dovadă de laşitate, lipsă de responsabilitate şi dispreţ pentru ortorgrafie şi gramatică, eşti ideală pentru hazneaua politicii. Scuze că m-am amestecat în hazneaua ta. Nu se va mai repetat.

    • Alexandra Grindean permalink*
      August 30, 2009 9:04 pm

      Alexandrel baiete…vezi ca esti cam prost?…spui ca nu mai intrii dar nu te poti abtine…te roade…te macina…uite, asta ma distreaza pe mine..asta este scopul…sa vad pana unde ajung oamenii ca tine cu prostia…Felicitari, pana acum i-ai depasit pe toti.

      Cam trista ideea ca un om ca tine conduce o editura…dar probabil publici alti scriitori care se agata cu ulimele puteri de cate o ideea romantica sau in cel mai fericit caz modernista…dar nu m-as astepta de la tine sa distingi intre cele doua.

      Sa ai o viata faina in continuare si sa-ti continui munca in liniste, in editura ta de garsoniera.

  6. Un cititor permalink
    August 30, 2009 11:34 pm

    Alexandra, în primul rând nu mă macină nimic. În al doilea rând, să-ţi fie ruşine că te-ai amestecat în ortografia comentariului meu. Aşa ceva face numai o imatură de 9.am ca tine. Dar ce să mă aştept de la una ca tine ? Mai ştii şi altceva în loc să jigneşti ? Nu prea cred, se vede din articolele tale de lingău şi din stilul de a conduce un blog. Cunosc şi eu destule invective, rămâi tot acolo, în haznaua ta, poate te maturizezi şi-ajungi la fel de deşteaptă ca şi fundurile pe care le lingi. Am scris aceste rânduri deşi nu mă aştept să rămână la fel. Eşti ca toţi ziariştii de doi bani, nu ştii să susţii polemici şi zgârii şi tu sub centură. De data asta, du-te şi te plimbă. Mi-e greaţă de site-ul ăsta.

    • Alexandra Grindean permalink*
      August 31, 2009 1:00 pm

      Treci inapoi in editura ta de cartier mizerie mica:))….auzi la el..una ca tine?…imatura?…funduri pe care le lingi?…Bai baiete…mai verifica-ti vocabularul… mama ta stie ce faci tu toata ziua..cauti articole si injuri autorii.

      Si sa-ti fie rusine…ortografie?…asta numesti tu ortografie?..eu ce sa-ti fac baiete daca te-ai grabit si ai scris prost..e vina mea ca esti tampit?

      Si citez” mi-e scarba de site-ul asta…dar ma voi intoarce mereu..macar odata la doua zile..pentru ca sunt un cretin caruia ii place sa se afirme prin munca altora”

      Hai sictir…:))

  7. Aprilie 9, 2012 3:54 pm

    Frumoase comentarii. Cartarescu sarmanul chiar se pierde in ceata. Oare de ce nu isi vede fiecare de domeniul sau de activitate, sa nu mai politizam chiar totul , oricum rezolvam nimic. Politica nu are nimic de-a face cu literatura. Cred ca e usor de observat ca oriunde intervine politica e aproape imposibil sa iasa ceva de laudat.
    Asadar, referitor la literatura lui Cartarescu, pentru ca despre asta era vorba, celor care au agreat operele lui, haideti sa ne intiparim in memorie ceea ce a fost bun si frumos, iar din punctul in care a inceput sa devina mai putin bun si frumos sa nu mai luam in considerare. Parerea mea…

Lasă un răspuns

