Sări la conţinut

Jurnal de vacanta 1

august 22, 2008

La inceputul verii am hotarat, la insistentele unei prietene, ca in august sa merg la Sfantu Gheorghe, la festivalul de film Anonimul. Am acceptat sa merg punand conditia ca dupa festival sa mergem si la Vama Veche (subiect care va fi dezbatut in Jurnal de Vacanta 2-probabil). Ei bine, cumva, cumva, dupa  un popas la Bucuresti si altul la Tulcea, am ajuns si la Sfantu’. Dupa o caltorie de 4 ore si ceva cu vaporul pe Dunare, am ajuns intr-un sat mic, plin de nisip si ars de soare. Dupa ce ne-am carat bagajele cam un kilometru si ceva prin soare, ne-am cazat la tanti Speranta ( o batranica foarte simpatica, cu un accent foarte ciudat…specific locului). Am primit o camera si am fost instiintate ca masa este in fiecare zi la ora 14 si 19…bun…singura problema era ca prindeam doar cate 4 ore de plaja pe zi, tinand cont ca marea era la vreo 3 kilometrii (deci era ceva de mers). Dupa prima zi in care am parcurs eroic o ora si ceva pe jos pana la plaja (ca doar asta era traditia)…m-am dat batuta si mergeam in fiecare zi cu Trocariciul. Poate va intrebati ce e acela un trocarici, ei bine este o gaselnita a satenilor de a face bani prin oferirea de servicii dubase. Trocariciul este un tractor cu o remorca in care s-au amplasat doua bancute, iar o calatorie costa 2,5 lei, destul de mult pentru un serviciu care iti ofera mai mult praf in gura decat linestea drumului catre plaja, dar nu conteaza, e mai bine decat mersul prin soare. Tractorasul asta opreste la vreo cativa metrii de plaja, pe care, odata intrat ai cam doua optiuni: te pui unde e multimea si e murdara apa, sau mergi mai pe margine, la nudisti, sa iti plasezi cearsaful strategic intre cate doua balegi de vaca. (La Sf Gheorge animalele sunt lasate sa umble libere peste tot, astfele se explica multe chestii…dar e fain asa, in esenta).  Pana aici totul bine si frumos, nisip fin, apa limpede, putina lume, dar aceasta escapada „into the wild” mai are si dezavantajele ei. Multi turisti isi amplaseaza corturile pe plaja si din lipasa de orice fel de terasa, toaleta publica sau chiar si o simpla gaura in nisip, toate necesitatile se fac in apa, de aceea nu am fost foarte surprinsa cand in jurul meu au inceput sa pluteasca diverse soliditati maronii…dar nu a fost nicio problema, procedura e urmatorea : iesi din apa si astepti linistit un curent sa vina sa le ia, dupa care te balacesti liber mai departe. Bun, sa trecem peste detalii si sa subliniem ceea ce a fost cu adevarat frumos acolo si anume Festivalul de Film Anonimul. Tot ce se poate spune deocamdata este ca acesta este un festival dragut, in sensul ca amplasarea este bine gandita, programul este bine pus la punct (concertul si filmul, persoana publica si filmult, etc.), filmele, putine la numar, dar de o calitate bunicica. Bineinteles ca mai are destul pana sa ajunga a fi un festival de film de proportia TIFF de exemplu, dar este pe drumul cel bun. Este, sa zicem, deocamdata, un festival pentru cei cu sufletul liber (ca sa nu zic hippye)…intrarea este libera, filmele sunt proiectate in aer liber, iar plaja e pustie si foarte „rustica”…sa zicem.

In materie de cazare ai trei optiuni, ori iti pui cortul la camping cu 20 de lei pe zi, ori iti inchiriezi o casuta cu 2 paturi cu 50 de lei pe zi, pri stai la localnici cu 70 de lei pe zi. Diferenta de pret este mare si cea mai buna optiune este casuta(cred eu)-ieftin si confortabil. Cu mancarea e mai greu, preturile sunt destul de ridicate (dar am auzit ca asta se intampla doar pe perioada festivalului…deci se numeste ospitalitate…sa zicem). Mancarea nu este o problema insa daca te cazezi la localnici, care in pret iti includ si doua mese pe zi. Mancarea este foarte buna, dar toate felurile se rezuma la diverse specialitati din peste (ardei umpluti cu peste, ciorba de perisoare din peste, peste cu peste….numai peste)…merge, dar nu mai mult de o saptamana.

Per total, Sfantu Gherghe merita vizitat, si cu toate lipsurile lui, faptul ca e un fel de salbaticie inca nedescoperita de lume reprezinta in mare parte un avantaj, daca nu esti ca mine, sa trebuiasca sa ai terasa cu o bere rece (si o toaleta) langa plaja…