Skip to content

Poezia si prostia

Iunie 12, 2008

Astazi am asistat la o intalnire a cenaclului literar clujean „Vox Napocensis”, a carui invitat a fost marele poet clujean Virgil Bulat. Cu toata rusinea trebuie sa spun ca eu nu am auzit pana astazi de acest stralucit reprezentant al poeziei Clujene, dar nefiind un fan al poeziei in general, ma scuz cat de cat. Nu asta este important si demn de subliniat ci intalnirea propriu-zisa. Am fost invitata la aceasta „seara de poezie” de catre Victor Marutoiu, un tanar poet clujean…dar am participat la eveniment din moitive total lipsite de pasiune literara. Dupa introducerea poetului, si citirea unor poezii ale acestuia s-a trecut la dezbateri mai mult sau mai putin filozofice legate de tema divinitatii folosita ca si baza in „metajurnalul” lui Bulat. Pana aici totul bine si frumos…dar din sala se trezeste un personaj palit de inspiratie interogativa:

„Domnu’ poet?…e incredibil sa aud ca folositi teme atat de actuale in literatura romana si atat de atragatoare pentru tinerii din ziua de azi”….sala ramane muta…intradevar tema inspiratiei provenita de la divinitate este ceva cu totul inovativ in literatura, in general. Pana acum, nu s-a mai discutat despre legatura geniului cu Dumnezeu.(tot Romantismul a fost uitat, ignorat…sau reinventat in discutie?) S-a dezbatut in jur de 40 de minute pe aceasta tema complet noua si exceptionala, dezbatere in care participantii au aruncat replici precum „Prietenul meu Steinhard…etc”. Dupa discutia interminabila despre inspiratia divina, se arunca in joc si ideea de mimesis creator…da, in zilele noaste postmoderniste inca exista „poeti” care isi vad scrierile ca fiind o imitatie a naturii…si ne mai miram ca suntem in urma tuturor.

Nu e vorba aici de frustrari creative, ci e vorba de o obstructionare voluntara a intelectului. O gramada de minti „poetice” care isi paseaza idei proaste de la una la alta…rezultand in poezie. Sa participi la o dezbatere literara intre luminatele noaste foste si viitoare minti literare e ca si cum ai merge la un sanatoriu, ai bate la usa asistentei de garda si ai intreba: „Ma scuzati, in ce directie o iau ca sa ajung la salonul unde se pot face lobotomii voluntare”……”Casa Studentilor, sala 26….incearca acolo”.

6 comentarii leave one →
  1. Iunie 13, 2008 9:35 am

    foarte fain, de ce nu inveti la licenta?

  2. Iunie 14, 2008 8:19 am

    am citit si eu poeeziile lui virgil bulat. intr-adevar, am si eu anumite rezerve vizaviz de calitatea lor, insa acesta ramane un om de cultura semnificativ. a participat la revoltele studentesti din 56 la timisoara. ear medicinist. l-au bagat in puscarie, unde s-a intalnit cu steinhardt, care se pare ca ii schimba vocatia. dupa iesirea din inchisoare, normal dupa cativa ani ajunge editor la editura dacia, unde, printre alte succese, marele lui merit e de a-l publica pe steinhardt, care a scris cu jurnalul fericirii cel mai bun volum de memorii despre perioada comunista. parerea mea!

    ca cenaclul e depasit, sufera de un usor retard provincial etc era fain daca o spuneai acolo!

  3. alexandragrin permalink*
    Iunie 14, 2008 3:40 pm

    Da Adi, uite am fost inteleasa gresit de unii…eu nu incercam sa ironizez faptul ca Bulat l-a mentionat pe prietenul lui Steinhard…ci incercam sa arat cat de depasite sunt temele lui legate de poezie si cat de cretini sunt acesti viitori poeti care le dezbat in continuare….mersi de coment

  4. Unul Satul permalink
    Octombrie 22, 2010 11:29 pm

    „Cu toata rusinea trebuie sa spun ca eu nu am auzit pana astazi de acest stralucit reprezentant al poeziei Clujene, dar nefiind un fan al poeziei in general, ma scuz cat de cat.”

    Domnisoara, trebuia sa ramaneti in faza asta si sa nu va duceti la o intalnire cu scriitori daca nu va plac cartile…

    „Am fost invitata la aceasta “seara de poezie” de catre Victor Marutoiu, un tanar poet clujean…dar am participat la eveniment din moitive total lipsite de pasiune literara.”

    Pai nici ca se putea mai bine decat sa va dati cu parerea total lipsita de pasiune literara…

    Nici macar nu v-ati dat silinta sa intelegeti ceva…era si greu, pentru ca Virgil Bulat – si nu numai el – nu scrie cearceafuri de poezii la comanda (cum o facea Adrian Paunescu…sper ca poeziile lui le-ati inteles ceva mai bine, nu?).

    Data viitoare, daca domnul Victor Marutoiu va mai abordeaza, treceti pe partea cealalta a strazii: va veti face un mare bine – dar nu numai dumneavoastra ci si altora care tocmai v-au citit „sparcurile” literare.

    Daca ati avea taria sa cititi macar o zecime din cat citeste un scriitor mi-ar face placere sa va citesc comentariile, dar asa…

    • Alexandra Lia Grindean permalink*
      Octombrie 29, 2010 5:04 pm

      Ca intotdeauna, este foarte usor sa te ascunzi sub anonimat pentru a-ti varsa frustrarile pe internet. Dar cu toate astea…tin sa va anunt ca, la fel ca si participantii de la aceasta intalnire, habar nu aveti de lumea literara…cel putin de cea contemporana. Ar trebui mai intai sa constientizati in ce perioada ne aflam din punct de vedere al curentelor artistice, iar mai apoi sa va dati seama ca acest comentariu facut de mine a fost pe un blog personal…exprimand o parere personala…pe care dumneavostra, din atata ura…o validati (asa ca va multumesc pentru interes).

      In alt aordine de idei, putin imi pasa ce parere aveti dumneavostra despre mine…insa stiu urmatoarele: nu imi e rusine sa imi exprim parerea sub numele real, cu siguranta am mult mai multe cunostine literare decat dumneavostra (va garantez) – chiar si cateva premii pe literatura 🙂 si nu in ultimul rand…Victor ar fi cel mai probabil foarte incantat sa ma revada…asa ca ar trece si el pe celalalt trotuar pentru a ma saluta…

      Va doresc o zi buna 🙂

  5. Daniel Gherasim permalink
    August 26, 2011 12:38 pm

    Mda, aveţi dreptate, domnişoară Alexandra. „la fel ca si participantii de la aceasta intalnire, habar nu aveti de lumea literara…cel putin de cea contemporana.”

    se adună acolo oameni cu volume publicate la edituri fantomă, pe banii scriitorului, desigur, fiindcă editura nu îşi asumă răspunderea pe inepţiile din volume.
    se adună şi vorbesc pompieristico-filosofic şi se consideră mari scriitori, deşi poezia lor e o imitaţie proastă a modernismului, a şaizeciştilor etc.

    apoi tinerii, care au şi ei mari pretenţii scriitoriceşti, în urma publicării de volume (la fel de nule ca valoare literară), sunt membri ai uniunii scriitorilor şi au impresia că ăsta e ultimul nivel…”haha, dacă-s în USR înseamnă că sunt scriitor”. GREŞIT! USR e, în mare parte, o adunare de aplaudaci ai lui manolescu, dar în fine…nu asta contează.

    mai voiam să zic că şi poezia tinerilor (inclusiv tînărul Victor Măruţoiu) e la fel, o imitaţie a nu ştiu cărui curent, o imitaţie proastă, sau o defulare, sau o mare tocană de figuri de stil căutate şi fără valenţă estetică.

    ce să facem, domnişoară? în societatea asta trăim…n-avem de ales….

    cu simpatie, Daniel.

Lasă un răspuns

